Et hus - én samlet hverdag i Kernehuset
I Kernehuset er vi en mindre og nærværende institution, hvor vuggestue og børnehave hænger naturligt sammen – vi fungerer som ét hus. Det betyder, at personalet på tværs af stuerne kender alle børn og hjælper hinanden i hverdagen. Vuggestuens personale møder også børnehavebørnene om morgenen og eftermiddagen – og omvendt – og det skaber en tryg og genkendelig ramme for børnene.
Vi lægger stor vægt på at gøre overgangen fra vuggestue til børnehave så glidende og tryg som muligt. De ældste børn i vuggestuen besøger børnehaven jævnligt, og vi danner små grupper med børn fra begge afdelinger, så relationer bevares og styrkes. Det gør det nemmere for barnet at tage det næste skridt i deres udvikling.
For at styrke fællesskabet på tværs af huset har vi blandt andet:
- Fælles temaer to gange om året
- Samlinger hver 14. dag, hvor hele huset er med
- Fælles ture og legestunder på legepladsen
- Strukturtavler og andre visuelle redskaber, som skaber overblik og genkendelighed
Alt dette er med til at skabe en tryg og overskuelig hverdag – og et stærkt fællesskab, hvor alle børn føler sig hjemme.
Mindre grupper - tryghed og nærvær i mindre grupper
I Kernehuset arbejder vi bevidst med at dele børnene op i mindre grupper. Det giver ro, fordybelse og mulighed for nærvær – og det styrker både de små fællesskaber og det store fællesskab i hele huset.
Små grupper giver plads til, at vi kan tilpasse aktiviteterne til børnenes behov og udvikling, f.eks. når vi arbejder med finmotorik eller sociale lege. Det er vigtigt for os, at alle børn bliver set og hørt – og det lykkes bedst, når der er færre børn ad gangen.
I børnehaven laver vi ind imellem faste grupper på tværs af årgange, især i forbindelse med Storegruppen, som snart skal videre i skole. Det giver mulighed for at styrke relationer og skabe nye venskaber – og for børnene at spejle sig i hinanden på tværs af alder og udvikling.
Vi sammensætter grupperne ud fra, hvad der giver mening i hverdagen og for den enkelte børnegruppe – altid med fokus på at skabe kvalitet, tryghed og trivsel i aktiviteterne.
Ude og inderummet - leg og læring, både ud og inde
I Kernehuset lægger vi stor vægt på at bruge både ude- og inderummet aktivt i vores pædagogiske arbejde. Børn udvikler sig forskelligt afhængigt af omgivelserne, og derfor tilrettelægger vi vores aktiviteter med tanke på, hvilket rum der bedst støtter legen og læringen.
Vi tilpasser dagens aktiviteter efter årstiden, vejret og det enkelte barns behov. Nogle aktiviteter giver bedst mening udendørs – andre fungerer bedst i de rolige rammer indendørs. Vi er fleksible og bruger de muligheder, der giver mest kvalitet og mening for børnegruppen.
Udelivet giver plads til fysisk udfoldelse, opdagelser og sanselige oplevelser, mens inderummet understøtter ro, fordybelse og nærvær. Begge rammer spiller en vigtig rolle i børns trivsel og udvikling, og vi vægter dem lige højt i hverdagen.
Ved at bruge hele huset – både ude og inde – skaber vi en varieret og stimulerende hverdag, hvor børnene kan udfolde sig i trygge og inspirerende rammer.
Faglighed - faglighed i fokus
I Kernehuset er vores faglighed en vigtig del af det, vi tilbyder børnene hver dag. Når vi planlægger aktiviteter, gør vi os altid nøje overvejelser om den pædagogiske intention – altså hvad vi ønsker at opnå, og hvordan aktiviteten støtter børnenes udvikling.
Vi arbejder også systematisk med faste rutiner og strukturer, som for eksempel i hallen, hvor personalet har tydelige mål for, hvorfor vi gennemfører bestemte aktiviteter igen og igen, og hvilken udvikling det skaber hos børnene.
Alt dette bliver dokumenteret i vores planlægningsskemaer, så vi sikrer sammenhæng og kvalitet i vores pædagogiske arbejde. Det er vigtigt for os, at I som forældre kan være trygge ved, at vi har et engageret og fagligt kompetent personale, som altid har børnenes trivsel og læring i fokus.