Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprogarbejde

Sprogarbejde i Kernehuset

I Kernehuset er sproget en naturlig og vigtig del af hverdagen - for morgen til eftermiddag, i både planlagte aktiviteter og spontane øjeblikke. Vi arbejder bevidst med at skabe tid og rum til nærværende dialoger og samtaler med børnene, hvor deres egne ord og tanker bliver hørt og taget alvorligt. 

Sprogarbejdet foregår i mange former: Vi læser højt, synger, rimer og remser, og taler dagligt om bogstaver, tal og farver. Vi tæller, observerer og sætter ord på det, vi oplever sammen - både i leg, ved måltider og i rutinesituationer. Vi snakker dagligt om vores strukturtavle, hvor der for eksempel drøftes hvilken dag det er, dagens aktivitet, vejret og hvilke børn som er tilstede og/eller fraværende. Alt sammen med fokus på at styrke børnenes sproglige udvikling og nysgerrighed. 

Et særligt element i vuggestuens hverdag er brugen af sangkuffert, hvor børnene vælger en genstand, som vi synger om og taler ud fra. Det giver både ejerskab og motivation til at bruge sproget aktivt. Vi inddrager også børnenes omgivelser i sprogarbejdet - med billeder, symboler og materialer i børnehøjde, der inviterer til samtale og refleksion. 

I overensstemmelse med dagtilbudsloven foretager vi sprogvurdering af alle børn, når de fylder 3 år. Derudover laver vi yderligere vurderinger, hvis vi oplever tegn på, at et barn kan have behov for ekstra sprogstimulering - altid med respekt for barnets trivsel og udvikling.