Sprogarbejde

I Kernehuset er der fokus på sproget hele dagen i planlagte og spontane aktiviteter, i rutinesituationer, ved måltider og alt derimellem. Vi er bevidste om hvor vigtigt det er med tid til dialog og samtaler MED børnene.

I børnehaven benyttes dialogisk læsning og højtlæsning som en vigtig del af sprogarbejdet. Ligeledes synger, rimer og remser vi, samt taler om bogstaver og tal hver dag.

I vuggestuen bruges vores morgensamling med sangkuffert, hvor sprogarbejdet er et særligt fokus. Sangkufferten sendes på tur mellem børnene, hvor det enkelte barn vælger en genstand, som der synges om. Ligeledes den daglige dialog om hvilken farve ens kop, tallerken og/eller bestik har, samt hvor mange vi er i dag eller sidder ved bordet.

Pyntningen på de forskellige stuer er også væsentlig for børnenes sprogudvikling. Derfor rettes der et særligt fokus på billeder, motiver og lignende i børnehøjde, som giver anledning til samtaler med børnene.

Jævnfør Dagtilbudsloven udføres der i Kernehuset sprogvurdering af alle børn i 3-års alderen. Ligeledes laves der yderligere sprogvurdering, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, som giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.