Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Vores institution

Kernehuset er placeret i Østerild, som er en mindre by nær Thisted.

Parkeringspladsen til Kernehuset er den samme, som tilhører Østerild skole og SFO. Man følger skiltningen til SFO'en og dermed den røde bygning, som giver adgang til lågen til Kernehusets Børnehave og Vuggestue.

huset    skilt ved vej    SFO    låge

Børnehaven: 
Ved lågen til Kernehuset finder man indgangen til børnehavens garderobe, hvor æbler med billeder illustrerer det enkelte barns garderobe. I garderoben findes også børnehavens komme/gå tavle, hvor det er muligt at tilføje barnets afleverings- og afhentningstidspunkt på et stort ur. Efter garderoben kommer en mindre gang, hvor der til venstre findes børnehavens toiletter. Det er et lille toilet og tre almindelig størrelse toiletter, samt et udetoilet, som har direkte udgang til legepladsen. 

Til højre fra garderoben fører en lang gang til børnehavens lokaler, hvor der midt på gangen findes yderligere to toiletter, som tilhører børnehaven. På venstre side findes et mindre "køkken", hvor der er mulighed for at lave pædagogiske aktiviteter, samt er køkkenet indrettet med et mindre bord, hvor der er skabt rammer til fordybelsesaktiviteter, såsom perler. Fra gangen kommer man ind i et rum, hvor der bl.a. er plads til bevægelsesaktiviteter, som yoga. På væggen hænger et stort vægbillede, hvor der illustreres forskellige yogaøvelser, som inspirerer til bevægelse. Ligeledes er der godt med gulvplads til konstruktionslege, som LEGO eller BRIO-togbaner.

I næste rum er der rig mulighed og plads til fordybelse, da en kæmpe reol byder på en masse forskellige puslespil, spil, bøger osv. Ligeledes benyttes dette rum, som de store æblers fællesrum/spisested. På væggene findes mange læringsrige plakater, kort og tavler, som indleder til dybere samtaler om fx det danske flag, hvor man bor osv. Rummet leder også ind til børnehavens store rum, hvor borde er fordelt på stuen, som giver anledning til forskellige pædagogiske aktiviteter, samt mindre spisegrupper. Tæpper på gulvet, som giver mulighed for leg og aktiviteter på gulvet. Rummet er indrettet med en del mindre læringsrum, såsom barbiedukker, hvor der findes et stort dukkehus på væggen. Der findes også et mindre bilhjørne, samt et lille hyggehjørne til "lille LEGO". Desuden byder lokalet også op et læringsrum med dukker, barnevogne, købmand og mad. Der er reoler og skillevægge, som afskærmer de forskellige læringsrum. For enden af gangen finder man børnehavens "bibliotek", med et hyggeligt læsehjørne med sofa/puder, mindre belysning og en masse bøger.


Vuggestuen: 
Indgangen til vuggestuen finder man ved at følge fliserne på legepladsen ved siden af bygningen. På højre side findes vuggestuens garderobe, hvor det enkelte barns garderobe illustreres med et "her bor" skilt, samt et billede. I garderoben hænger der en opslagstavle, hvor børnenes sovetider, samt daglige beskeder skrives på. 

Efter garderoben kommer man til en gang, hvor der er et lille indhak som indleder et hyggeligt læsehjørne med sofa, tæppe og en masse alderssvarende bøger. I gangen hænger der på væggen forskellige aktivitetsplader i børnehøjde, samt fjollespejle. På gulvet indledes der til motorik med en hinkebane, samt fødder der illustrer hop, og en buet streg, som indbyder til at gå-på-line. 

I venstre side af gangen føre tre døre ind til et stort vuggestuelokale med forskellige læringsrum. I den ene ende er der et bil-tæppe som gulv, hvor der er rig mulighed for aktiviteter med gulvet med alverdens køretøjer (bil, traktor, vogne, dyr og halmballer), samt er der på væggen en bilbane. Midt i rummet er det er vores BRIO-bord med et landskab på, netop i børnehøjde. Med dette BRIO-bord skabes rig mulighed for leg med togbane eller fx dyr. Rummet byder også på et mindre læringsrum med dukker, dukketøj og bleer. I den anden ende findes vuggestuens såkaldte "tumlerum" med forskellige puder og en kæmpe madras, samt er bolde, hoppekøer og rutsjebane, som er frit tilgængelig for børnene. Ligeledes er der mulighed for at hænge vores sansegynge eller kanogynge op, samt findes der en motorikbane, bObles, skumterninger, risposer osv., som kan findes frem til en voksenstyret aktivitet. Rummet giver rig mulighed for masser af bevægelse, hvor der kan blive brændt noget krudt af. Derudover benyttes rummet også til vuggestuens sovebørn, som får middagslur indendørs på madras. 

På højre side af gangen finder man vores puslerum, hvor der er et hæve-sænke puslebord, et lille toilet, samt plads til potter, som anvendes ved pottetræning. På væggen er der hylder, hvor hvert barn har en kasse med plads til skiftetøj. 
I slutningen af gangen kommer barnevognsrummet, hvor hvert barn har fået tildelt sin egen barnevogn. De børn som sover i barnevogn står udenfor under halvtaget. Under halvtaget er det også en låge, som har adgang til vuggestuens legeplads.

Til højre for garderoben findes vuggestuens store rum, hvor der ses tre spisegrupper, som også giver mulighed for mindre pædagogiske aktiviteter ved bordene. I rummet er der et lille hus, som illustrerer et rum med legekøkken, mad osv., samt et hjørne med plads til konstruktionslege, som pt er indrettet med en masse LEGO. På væggen findes der billeder, som inspirerer børnene til forskellige LEGO-figurer. I midten af rummet ligger der et kæmpe rundt tæppe på gulvet, som giver mulighed for leg og aktiviteter på gulvet. I rummet er der en masse forskellige dyr, maskine osv. klisteret på gulvet, som bla. indleder til en dybere dialog om hvad det er, dens lyd, samt sange om de forskellige ting. Ligeledes hænger der en kæmpe krokodille-aktivitetstavle på væggen, samt findes der forskellige puttekasser, pop-up legetøj og legetøj, som stimulerer bl.a. de mindste i vuggestuen, som fx rangler osv.  I rummet finder man et musikhjørne, hvor der er musikafspiller, en voksen guitar og alle vores instrumenter (trommer, rangler, rasle-æg osv.). Dette store tæppe på stuen skaber også rammen for pædagogiske aktiviteter med fx guitar eller vuggestuens musikudstyr, samt fødselsdagsfejring eller afslutning for det enkelte barn. Der er reoler og skillevægge, som afskærmer de forskellige læringsrum. 


Kreativ værksted/morgenmadsrum: 
Til venstre for børnehavens garderobe og efter vuggestuens store rum finder man Kernehusets fællesrum. Dette rum byder bl.a. på kreative aktiviteter for både børnehave og vuggestue, da rummet er indrettet med maling, papir, farver, karton, sakse, lim osv. 
Rummet bruges også, som det hyggelige morgenmadsrum med mindre belysning, og evt. lidt kunstige stearinlys mens der spises morgenmad. I denne forbindelse byder rummet også på forskellige lege med diverse legesager. Et tæppe skaber hyggelige og rolige aktiviteter/lege på gulvet, samt gulvplads hvor der er rig mulighed for at lege med bl.a. køretøjer, riddere, magneter, træklodser osv.. Rummet byder os på et mindre læsehjørne med sofa og en bogreol med alderssvarende bøger. 

Desuden har dette rum også adgang til vores køkken, hvor der bl.a. er en lille forhøjning, så børnene er på højde med vores køkkendame, og kan få en dejlig snak om hvad der lige er på hjertet. Somme tider deltager børnene også i madlavningen, som pædagogisk aktivitet på lige vilkår med de øvrige pædagogiske aktiviteter. 


Legeplads: 
Børnenes garderober har adgang til vores store indhegnede legeplads med sandkasse, klatretårn med rutsjebane, gynger, motorikbane, legehuse, bakke med rutsjebane, som også bruge som kælkebakke. På legepladsen findes der også en bålplads, skur med køretøjer og mulighed for at arbejde med træ i form af save, hamre og snitte, samt en masse borde, som anvendes til spisning og pædagogiske aktiviteter. Desuden er der også en masse træer på legepladsen, hvilket giver læ for vind og sol. 
På legepladsen er der en mindre legeplads/indhegning, som primært tilhører vuggestuen. Denne legeplads har en gynge, sandkasse og legehus, derudover er der mulighed for at have små scootere fremme på fliserne.